Waarom ik met plezier naar mijn werk ga (en wat jij hieraan hebt)

Zoals ik in mijn vorige blog schreef leer ik (bijna) alles ‘on the job’. Naast de specialistische kennis en vaardigheden die ik van mijn collega’s kan overnemen betekent dit ook dat het afgelopen half jaar vooral bestond uit nieuwe situaties: de ene dag beantwoord ik een helpdeskvraag over de houdbaarheidstermijn van ademhalingsmaskers, de andere dag loop ik mee met een RI&E en gaat het over het vastleggen van beleid ter voorkoming van psychosociale arbeidsbelasting. Hoewel dit allemaal onder het QHSE-vak valt zijn deze onderwerpen lastig met elkaar te vergelijken. Een geweldige ervaring, maar wat heb jij hieraan?

Joker

In het Engels bestaat het gezegde “A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one”. Voor het adviseursvak klopt dit als een bus: je wordt geacht van alles iets af te weten, en stiekem nog iets meer dan dat ‘iets’. Maar alles weten, dat doet niemand. Daarom is het belangrijk dat je goed om kan gaan met kennishiaten: wat doe je als je het niet gelijk weet?

Uiteindelijk is het doel van kennis in ons vak dat wij onze klanten ermee kunnen helpen. Dat kan door het beantwoorden van een vraag, het strategisch adviseren of het zorgen voor de juiste middelen. Hoewel het erg fijn zou zijn als je een vraag of probleem gelijk zou kunnen wegnemen, verwacht de klant vooral dat het überhaupt wordt opgelost. Daarom is het netwerk van experts binnen en rond BMD Advies van onschatbare waarde: soms heb je een ‘master’ nodig.

Slimmer kennis opbouwen

Helpen houdt niet op bij het oplossen van een situatie of vraag, vaak stopt men als het probleem is opgelost. Herkenbaar, maar is dat niet zonde? Wil je niet juist leren van de dingen die je voorheen niet wist? Binnen BMD Advies proberen wij opgedane kennis te borgen, zo worden bijvoorbeeld beantwoorde helpdeskvragen opgeslagen om op een later moment te kunnen worden gebruikt. Ook wordt periodiek per vakgroep gekeken welke kennis gedeeld kan worden, of er trends zijn geconstateerd en hoe BMD Advies hierin voor haar klanten kan voorzien. Zo denken wij met je mee, voordat je je vraag hebt gesteld. Heb jij een prangende vraag en ben je lid van BMD? Stel hier je vraag.

Leren van elkaar

Wat hebben het Oogziekenhuis Rotterdam en KLM met elkaar te maken? Meer dan je in eerste instantie zou verwachten. Het reserveren van een vliegtuigstoel lijkt erg op met het maken van een afspraak in de kliniek, daarom is in de jaren ‘90 besloten dit systeem ook in de kliniek te implementeren. Met groot succes. Dit voorbeeld belichaamt de manier waarop wij bij BMD Advies willen adviseren: door te leren van anderen kunnen wij jouw bedrijf verder helpen. Dat onze adviseurs bij zeer uiteenlopende bedrijven komen helpt hier absoluut bij. Daarnaast is dit wat ons werk zo leuk maakt: het houdt je scherp, geïnteresseerd en je leert naast veiligheidsaspecten nog een hele boel andere dingen. Hierdoor kunnen wij jou elke dag een stukje beter helpen.

Ook leren ‘on the job’?

Enthousiast door mijn verhaal? Ook op zoek naar een leuke en afwisselende baan binnen de QHSE-branche? Bij BMD Advies Centraal Nederland wordt het beste uit jou gehaald. Word jij mijn nieuwe leuke collega? Bezoek onze ‘werken-bij’ site voor onze vacatures en wie weet tot snel.

Groet,
Ralph Wentel

Helpdesk