Van KAM-manager naar KAM-autoriteit

Door kam

Hoe kun je jezelf als strategisch en commercieel relevant maken? Het doorvoeren van nieuwe KAM-maatregelen is een terugkerende uitdaging. Onwil waar je tegenaan loopt, kun je met slimme rapportage, up-to-date expertise en kennis van zaken goed wegnemen. Zo kun je jouw KAM-organisatie naar een nieuw strategisch niveau tillen. Hoe groei je van KAM-manager naar KAM-autoriteit?

De mate van invloed die een KAM-coördinator of KAM-manager binnen de organisatie heeft, hangt af van twee dingen: het niveau van beheersing van de vier gebieden veiligheid, milieu, kwaliteit en Arbo én in hoeverre een manager gekwalificeerd is om dit werk te doen. Specifieke aandacht voor veiligheid is verplicht op alle werkvloeren in Nederland, niet alleen in de bouw of zware industrie. Milieubeleid is gegoten in talloze wet- en regelgeving, net zoals alles wat met de Arbo te maken heeft. Met behulp van ISO-normeringen wordt grip op kwaliteit gehouden. Werkgevers zijn van de inzet van KAM-managers op deze gebieden afhankelijk. Wat voor soort KAM-manager ben jij of wil je in je organisatie hebben? Wordt alleen het noodzakelijke gedaan en hobbel je achter hernieuwde richtlijnen aan? Of wordt KAM-management gezien als strategisch middel in binnen je organisatie? De relevantie van een KAM-manager kan toenemen en daar heb je zelf de regie over.

Bijblijven als KAM-manager

De persoonlijke ontwikkeling van een KAM-manager is bepalend. Als jij de kwalificaties hebt die je kennisniveau onderschrijven, kan niemand om je heen. Een advies op basis van goed gedocumenteerde en slim gepresenteerde rapportages is relevanter als de meest recente ontwikkelingen en nieuwste wetgeving is meegenomen. Door te blijven leren, zorg je ervoor dat je kennisniveau nooit onderwerp van discussie is. Daarmee kun je je invloed vergroten. Dan ben je ook in staat een leidinggevende rol met budgetverantwoordelijkheid naar je toe te trekken. Zo wordt jouw rol en functie relevanter binnen de organisatie.

Win-win voor jou en je organisatie

Blijven doorleren brengt jou en je werkgever nog een belangrijk voordeel: het zien van mogelijkheden in plaats van beperkingen. KAM-management wordt door directies soms gezien als verplichting en het simpelweg compliant zijn. En als ze de toegevoegde waarde er wel van begrijpen, overzien ze in de waan van de dag de niet wat er gedaan moet worden om KAM-management strategisch in te zetten. Omdat jij de rol van boodschapper hebt, kan je invloed (en daarmee de kwaliteit van je werk) daaronder lijden. Positioneer jezelf als KAM-manager van oplossingen die strategisch of commercieel voordeel opleveren voor zaken die je werkgever verplicht moet regelen. De onwil die een directie kan kenmerken, zal afbrokkelen als blijkt dat er dubbele winst te behalen is. Een voorbeeld hiervan is het doorvoeren van een gelijkgetrokken ISO-normering voor alle partners waarmee je werkgever samenwerkt. Dat trekt niet alleen het niveau van kwaliteit omhoog, het kan een reden zijn voor andere partijen om een samenwerking aan te gaan. In staat zijn mogelijkheden te zien maakt van jou een partner op strategisch niveau, in plaats van iemand die nu eenmaal verplichte taken op zich neemt. Zonder een goed doordachte activiteitenkalender is actueel KAM-management niet haalbaar, dat zal ook je werkgever erkennen. Maar het is aan jou om dit te vertalen in haalbare plannen waar een bedrijf echt beter van wordt.

Wil je meer lezen?

Meld je gratis aan als aspirantlid van het KAM Insiders Gilde en lees alle artikelen van Vizier op KAM kosteloos.

Aanmelden

Ben je al Gildelid? Log hier in.