Dieselverbod hoeft geen hoofdpijndossier voor ondernemers te zijn

Door kam

Naar de Europese plannen om het gebruik van fossiele brandstoffen in te binden, dient de transport- en logistieke wereld met een schuin oog mee te kijken. Verschillende steden in Nederland hanteren al restricties voor ernstig vervuilende voertuigen, maar een algeheel dieselverbod zoals in Duitsland ophanden is, zal wijder strekkende gevolgen hebben.

CVS Ferrari, leverancier van onder andere innovatieve vorkhef- en lifttrucks, leverde onlangs bij Franklin Offshore Europe een aantal heavy duty heftrucks af. Van doorslaggevend belang volgens de HSEQ Manager bij Franklin Offshore was “het reduceren van de emissie aan schadelijke stoffen, oftewel voldoen aan de Arbo-wetgeving met betrekking tot luchtkwaliteitseisen.” Om die reden kocht Franklin Offshore materieel aan met een Euro-5 dieselmotor, hoewel er momenteel geen restricties op het gebruik van Euro-4 diesel van kracht zijn. Het is een toonaangevend voorbeeld van de mogelijkheden waarop bedrijven milieubewust kunnen ondernemen. Door de strijd tegen het gebruik van fossiele brandstoffen neemt de urgentie daarvan toe.

De Europese wens

De absolute meerderheid van bestelwagens, vrachtwagens, heftrucks en ander zwaar materieel rijdt op diesel. En hoewel elektrisch en lpg rijden steeds aantrekkelijker en toegankelijker wordt, zal het gebruik van diesel de komende jaren niet veranderen. Voor het milieu is dat een slechte zaak, want dieselvoertuigen stoten veel meer fijnstof en stikstofoxiden uit dan benzinevoertuigen. Er is ook goed nieuws, alle soorten dieselmotoren worden steeds zuiniger en typen diesel maken ook veel verschil. Dat onderscheid bleek bepalend bij de aanschaf waartoe Franklin Offshore overging. De EU heeft daar echter geen boodschap aan, want de Europese wens is om binnen nu en twee jaar Euro 6 als uitstootnorm te hanteren. Dat betekent dat ook de hernieuwde heftruckvloot van Franklin Offshore niet meer aan de eisen voldoet. In Duitsland maar ook Nederland lijkt het erop te wijzen dat wagens met bouwjaar 2009 of ouder binnensteden niet meer in mogen.

Duitsland gaat voorop

De hernieuwde aanpak van de EU, in lijn met de nieuwe eisen voor luchtkwaliteit, leidde in Duitsland al tot merkbare gevolgen. Daar gaf de hoogste bestuursrechter in februari dit jaar zijn zegen voor een verbod op dieselauto’s met bepaalde kenmerken. Dat betekent in uitvoering nog niets; gemeenten moeten zelf nog allerlei vraagstukken oplossen, zoals de kwestie van controle en voor wie uitzonderingen mogen gelden. De Duitse regering ondernam tot dusver ook nog geen stappen, maar druk vanuit de EU (waar die normen voor luchtkwaliteit zijn besloten) zal toenemen. Vanzelfsprekend zijn milieuorganisaties verheugd en de auto- en transportindustrie niet.

Niet alleen het milieu is gebaat bij je investering

Hoe kan de transport- en logistieksector hier op inspelen? Een auto voor particulier gebruik kan snel worden vervangen, maar bedrijven maken een dergelijke beslissing minder snel. Flinke investeringen zijn nodig om groot materieel dat voor lange tijd ingezet kan worden, te vervangen. Geen enkel transportbedrijf vervangt ieder jaar het volledige wagenpark. Voor kleinere ondernemers met maar één wagen geldt precies hetzelfde. Er is een eenmalige grotere investering nodig bij de aanschaf van zuinigere voertuigen, maar in verband met de strijd tegen fossiele brandstoffen lijkt dit zeker niet onverstandig. Daarbij is er sprake van een strategisch voordeel. Tijdig inspelen betekent een voorsprong nemen op een toename in de prijs van voertuigen die wél voldoen aan een verplichte norm. Tot slot is er ook een commercieel belang te behalen. Franklin Offshore wordt door hun keuze om voor innovatieve voertuigen te kiezen, aantrekkelijker als businesspartner voor andere bedrijven die milieubewustzijn hoog op de agenda hebben staan.

Wil je meer lezen?

Meld je gratis aan als aspirantlid van het KAM Insiders Gilde en lees alle artikelen van Vizier op KAM kosteloos.

Aanmelden

Ben je al Gildelid? Log hier in.